
Nergens ter wereld wordt zoveel elektrisch gevlogen als in Teuge. Dat komt doordat E-Flight Academy, de eerste elektrische vliegschool van Europa, er zijn thuisbasis heeft. Menno van Luijn, themalijnmanager energietransitie, haalde er als vijfde in Nederland zijn E-brevet. We vlogen een rondje mee over de Cleantech Regio.
Op de dag voor de geplande vlucht regent het pijpenstelen. Maar dan ook echt de héle dag. Geen goed vooruitzicht. De 100% elektrische Pipistrel Velis, het Sloveense vliegtuig waar E-Flight Academy mee vliegt, kan best een buitje hebben, maar een hele dag regen: daar zijn ze nog niet op getest. Gelukkig schijnt een dag later de zon en kunnen we ons klaarmaken voor take-off.
Voordat we de startbaan op kunnen, is er een checklist die Menno moet aflopen. Het belangrijkste voor vertrek is -uiteraard- een volle batterij, maar ook loopt hij het toestel zelf, de vleugels, de sensoren op de vleugels en het logboek na. Eenmaal ín het vliegtuig ligt er een standaard checklist om door te nemen. ‘Een veel kortere dan in een regulier toestel want de techniek is supersimpel’, weet Menno.
Uurtje opladen
Er zijn wel een paar kanttekeningen voor wie gaat vliegen met de 2-persoons Pipistrel. Menno: ‘Het vliegtuig weegt 425 kg en het startgewicht mag maximaal 600 kg zijn. Dat betekent dat als je met twee volwassenen vliegt, je samen niet zwaarder dan 175 kg mag zijn. De batterij gaat maximaal een uur mee waardoor de actieradius beperkt is en ruimte voor bagage is er niet. Vluchten van A naar B komen nog weinig voor. E-Flight heeft wel mobiele laadstations geplaatst op Stadtlohn (De), Lelystad Airport en Twente Airport. Daar kun je in principe naar toe vliegen, en met een uur laden op krachtstroom zit de batterij weer vol, maar in de praktijk worden vooral lesvluchten gemaakt zoals wij die vandaag ook maken.’ Uiteraard zijn er ook grote voordelen aan elektrisch vliegen: er is geen uitstoot en geen geluidsoverlast. ‘Dit is de toekomst van het vliegen.’
Voor de bijl
Eigenlijk was Menno helemaal niet van plan om een E-brevet te halen vertelt hij eenmaal in de lucht. Menno, die naast themalijnmanager voor Cleantech Regio, ook programmamanager is voor Dutch Electric Aviation Centre Teuge (DEAC) wilde een elektrische vlucht maken om te weten hoe het is. ‘Met DEAC stimuleren we samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven elektrisch vliegen. Ik vind dat je dan ook moet weten waar je het over hebt. Dus ik dacht: ik boek één proefvlucht.' Maar na die vlucht zei zijn vrouw ‘Oh, oh’, toen hij weer aan de grond stond. 'Mijn vrouw Paulien zag direct hoe laat het was. Ik vond het fantastisch. Ik besloot mijn assessment te doen, een pakket van zes vluchten waarna de instructeur en jijzelf kunnen bepalen of het zinvol is om door te gaan. Dat beviel zo goed dat ik uiteindelijk het hele pakket ben gaan doen.’
PPL-opleiding
En dat hele pakket is een zogenaamde PPL-opleiding waarbij PPL staat voor Privat Pilot Licence. Hiermee kun je wereldwijd opstijgen met eenmotorige vliegtuigen. E-Flight leidt op dit moment nog op voor zowel elektrische toestellen als eenmotorige propellervliegtuigen. Menno: ‘Tijdens de opleiding maak je minimaal 45 vlieguren, waarvan 35 elektrisch. Ook moet je een theorie-examen afleggen. Ik ben in mei 2021 gestart en heb er 15 maanden over gedaan. Natuurlijk is het hartstikke leuk om bij de eerste vijf te zitten. Maar dat betekent niet dat er maar vijf piloten zijn die met een elektrisch vliegtuig mogen vliegen. Als je een regulier brevet hebt kun je een conversie halen zodat je ook elektrisch mag vliegen.’ Merlijn van Vliet van E-Flight vult aan: ‘In Nederland zijn nu vijf piloten die een PPL-opleiding hebben afgrond en 30 piloten die een E-conversie hebben gedaan. Inclusief onze instructeurs zijn er op dit moment zo’n vijftig mensen die in een elektrisch vliegtuig mogen vliegen.’
Rondvlucht over de regio
Tijdens de vlucht, die zo’n 45 minuten duurt, omdat je altijd zo'n 30% reservevoeding wilt behouden voor noodgevallen, vliegt Menno via Apeldoorn, Deventer, Gorssel, Eefde, Zutphen en Voorst weer terug naar Teuge. Onderweg zien we de Veluwe liggen, de IJssel stromen, het Twentekanaal uitmonden in de IJssel en verkeer stromen op de A1 en A50. En de steden en dorpen zijn vanaf 1500 voet (500 meter) goed herkenbaar. Menno: ‘Omdat we geen geluidsoverlast veroorzaken en niets uitstoten, mag dit toestel over bewoond gebied vliegen.’ En na een prachtige ‘helicopterview’ over de Cleantech Regio landen we weer veilig in het mekka van elektrisch vliegen.