‘Nergens ter wereld wordt zoveel elektrisch gevlogen als in Teuge en voorlopig verandert dat niet’, zegt Merlijn van Vliet van E-Flight. ‘De ontwikkelingen gaan snel en ik verwacht dat we binnen drie tot vijf jaar commerciële vluchten aanbieden naar 100 Europese bestemmingen.’ Het nieuwe E-Deck met E-Campus moet daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

In het E-Deck komt het kenniscentrum voor alles wat met elektrisch vliegen te maken heeft; de E-Campus. Een tiental bedrijven en onderwijsinstellingen gaan zich hier dagelijks bezighouden met het verduurzamen van de luchtvaart. Van Vliet (37) ‘Door het samenbrengen van onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven worden de krachten gebundeld om de duurzame luchtvaart flink te versnellen.’

Huis van de toekomst

E-Flight, de eerste elektrische vliegschool van Europa, is initiatiefnemer van het E-Deck. Samen met onderhoudsbedrijf Hangar One heeft de vliegschool Skydeck op Teuge Airport gekocht en omgedoopt tot E-Deck waar, mede dankzij een substantiële subsidie van de EU, de E-Campus wordt ontwikkeld. Van Vliet: ‘Vroeger heb ik ooit ‘Het huis van de toekomst’ van Chriet Titulaer bezocht. Onze E-Campus is ook het huis van de toekomst.’

DEAC

Een van de samenwerkpartners in de nieuwe E-Campus is Dutch Electric Aviation Centre Teuge (DEAC) die nu ook gehuisvest is in E-Deck. Deze stichting is in 2019 opgericht om elektrisch vliegen te stimuleren, onderzoek te doen naar duurzame luchtvaart en de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven te organiseren. ‘We zijn blij met de komst van de E-Deck. Het is een fantastische locatie waar de samenwerking echt tot stand komt. TripleHelix in de praktijk, waarbij er naast ambities ook daadwerkelijk resultaten geboekt worden door samen te werken. De plek waar de verduurzaming van de General Aviation een enorme spong maakt’, aldus programmamanager Menno van Luijn.

Gedeelde onderzoeksfaciliteiten

In de E-Campus komen gedeelde onderzoeksfaciliteiten waar onder meer onderzoek gedaan wordt naar batterijtechnologie, laadinfrastructuur en propellertechnologie. ‘Merlijn van Vliet: ‘Het gaat in grote lijnen om twee categorieën waarin we onderzoek doen: alles rondom de techniek in de toestellen zelf én de laadinfrastructuur. Want het is een kip-ei verhaal. Zonder oplaadmogelijkheden kun je niet elektrisch vliegen.’

Opladen

‘Onze elektrische toestellen kunnen nu ongeveer een uur vliegen met een volle batterij. Omdat er nog geen laadstations bestaan, hebben we zelf een mobiele laadstations geplaatst op Stadtlohn (De) en Lelystad Airport en Twente Airport hebben dat zelf gedaan’, vertelt Van Vliet. ‘Feitelijk zouden we nu alleen nog maar een rondje kunnen vliegen en nog niet ergens naar toe vliegen omdat er nog geen gestandaardiseerde laadstations of oplaadmogelijkheden zijn. Dat is een van de dingen die we gaan ontwikkelen in de E-Campus.’

Nabij Teuge Airport komt in ieder geval een zonnepark die de energie moet gaan leveren voor de vliegtuigen. ‘De 600 zonnepanelen zijn in bestelling. Het liefst willen we zelfvoorzienend zijn en ook nog energie leveren aan omwonenden of bedrijven die zich op of mogelijk rondom het E-Deck gaan vestigen.’

Behoudende branche

Hoewel er nauw contact is met KLM, innoveert E-Flight niet met partners uit de luchtvaartbranche, maar met andere partijen. ‘De luchtvaartbranche is vrij behoudend en innovatie gaat er langzaam. Toestellen gaan bijvoorbeeld lang mee en als je als maatschappij net een nieuwe vloot hebt gekocht, maakt dat innovatie moeilijker. Bovendien zijn er veel veiligheidsprotocollen. Dat moet natuurlijk ook want je vervoert mensenlevens. De branche kan dus niet te snel veranderen en als het gebeurt moet het complete ecosysteem rondom vliegen op de schop. Dat kost veel tijd. Daarom innoveren wij met partners van buiten de branche, dat gaat een stuk sneller.’

Toekomst is nu

Van Vliet is er 100% van overtuigd dat elektrisch vliegen de toekomst is. ‘Wij zijn nu een jaar bezig met E-Flight en de vraag naar elektrisch vliegen is enorm. Wij geloven in een emissieloos tijdperk, maar eerst moet er vraag zijn en dan volgt vanzelf het aanbod. Als de vraag groot genoeg wordt, moeten andere marktpartijen wel mee veranderen. Wij proberen door middel van storytelling uit te leggen wat elektrisch vliegen betekent en die vraag aan te wakkeren. Dat doen we bijvoorbeeld door in het jeugdprogramma Klokhuis te vertellen over elektrisch vliegen. Want het begint bij de jeugd.’

Gebruik van vliegtuigen

Als er uiteindelijk meer elektrisch wordt gevlogen, verandert volgens Merlijn van Vliet ook het gebruik van vliegtuigen. ‘Elektrisch vliegen betekent geen uitstoot, geen of nauwelijks geluidsoverlast en kortere landingsbanen volstaan. Dat betekent dat we in de toekomst misschien wel het vliegtuig pakken voor een ritje naar Amsterdam. Ik denk in ieder geval dat mijn kinderen van 4 en 6 het emissieloze tijdperk nog mee gaan maken dat er in geschiedenisboeken komt te staan dat we ‘vroeger’ fossiele brandstof gebruikten en moesten tanken.’

Betekenis voor de regio

De komst van de nieuwe E-Campus en de verdere ontwikkeling van elektrisch vliegen zal de regio geen windeieren leggen. Volgens Van Vliet kan de regio hier op meerdere manieren van profiteren. ‘De ontwikkeling van nieuwe techniek trekt studenten aan, behoudt deze wellicht voor de regio en ook regionale bedrijven en partijen die bijvoorbeeld onderdelen maken willen aansluiten. Daarnaast zullen er ook bedrijven zijn die nu niet in de regio zijn gevestigd, maar die wel willen komen omdat ze dicht bij het vuur willen zitten. En als er op de duur elektrische vakantievluchten vanaf Teuge worden aangeboden, betekent dat er mogelijk meer overnachtingsmogelijkheden of restaurants in de omgeving welkom zijn.’
Of Teuge haar koploperspositie op het gebied van elektrisch vliegen eeuwig behoudt, is natuurlijk de vraag. ‘Het uiteindelijke doel is dat we wereldwijd emissieloos gaan vliegen dus als er andere initiatiefnemers komen, vind ik dat niet erg. We hebben nu een jaar voorsprong op de rest van de wereld. Ik hoop wel dat nieuwe initiatiefnemers eerst met ons komen praten voor een eventuele samenwerking. Wij hebben immers de kennis in huis én een deel van het wiel al uitgevonden.’