Elk jaar worden er in Europa zo’n 35 miljoen matrassen afgedankt. ‘Dat moet anders’ vond Auping uit Deventer. Het bedrijf ontwikkelde het eerste circulaire matras ter wereld en won recent de Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20. ‘We zijn pionier, maar geloven dat de branche ons volgt,’ aldus Wouter Dijkman van Auping.

Zonnepanelen op het dak, de bouw van een groene fabriek, een take-back system voor oude mastrassen ongeacht of het een Auping is of niet, recyclebare bedden, een kussencollectie van restmateriaal; Koninklijke Auping uit Deventer is een familiebedrijf waar duurzaamheid al jaren geen hol begrip is, maar een visie en een missie die op alle fronten wordt nageleefd. ‘Onze doelstelling is om de wereld uit te rusten. Dat doen we door onze impact op het milieu te verminderen en slaap te verbeteren’, vertelt Wouter Dijkman, manager Research Innovatie en Product Development bij Auping. ‘Dat wordt breed gedragen in de hele organisatie en is ook écht en oprecht wat we bij Auping willen. En de meeste impact die we konden maken, was door het ontwikkelen van een circulair matrassenassortiment.’

Zuivere materialen

Om tot een circulair matras te komen, heeft Auping samen met Niaga (onderdeel van Covestro) ‘s werelds eerste circulaire matras ontwikkeld. ‘Daarvoor moesten, -speciaal voor Auping- hele zuivere materialen worden ontwikkeld die goed hergebruikt kunnen worden. ‘Dat betekende dat we met zo’n vijftien leveranciers om tafel moesten en dat iedereen daarin mee moest gaan. Ons circulaire matras is gemaakt van zuiver staal en zuiver polyester. Het matras zit technisch zo in elkaar dat de materialen, na de levensduur van het matras, ook echt opnieuw gebruikt kunnen worden. Alle materialen zijn namelijk verbonden met het Niaga ‘click on – click off’- systeem en dankzij onze zelfontwikkelde machine, zijn we in staat om in onze eigen fabriek in Deventer de materialen te scheiden.’

Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20

Auping lanceerde het circulaire matras in 2018 bij Landal GreenParks en sinds 2020 is het matras ook verkrijgbaar voor consumenten onder de naam Auping Evolve. Waarom dan in 2022 nog meedoen met de Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20? ’Omdat innovatie niet stopt op het moment dat je een product lanceert’, ligt Wouter Dijkman toe. ‘Je kunt wel een circulair matras op de markt brengen, maar als dit vervolgens alsnog verbrand wordt of laagwaardig wordt gerecycled heb je niets bereikt. Het gaat erom dat je je doelen waarborgt en de impact op het milieu echt vermindert. Bovendien nemen we de hele keten mee in onze innovaties. We bouwen eigenlijk een heel ecosysteem. Dat we wonnen was daarom een heel mooi compliment. Vooral omdat juryvoorzitter Klaas Feenstra zei: ‘Dit product is letterlijk en figuurlijk tastbaar voor iedereen. Auping heeft de hele keten van begin tot eind meegenomen.’ Het was een lang, ingewikkeld en nieuw traject voor ons, maar het wordt dus wél gezien dat we doorgaan met innoveren in de hele keten. Dat is heel waardevol.’

Circulair als uitgangspunt

Hoewel het circulaire matras al twee jaar verkrijgbaar is, vragen consumenten er (nog) niet spontaan naar. ‘Mensen zoeken allereerst een comfortabel matras. Als ze daarna horen dat het circulair is, dan is dat vaak een extra motivatie. Klantvraag is voor ons niet de leidende reden om ons hele assortiment circulair te maken, het gaat ons erom om met circulair als uitgangspunt het allerbeste product te ontwikkelen. En ik durf te stellen dat onze circulaire matrassen de beste matrassen zijn die we ooit ontwikkeld hebben. Maar wat deze matrassen echt uniek maakt is dat we ze produceren op basis van bodytypes. Immers, ieder mens is anders, en ieder lichaam verschillend. Door onze researchafdeling zijn wel 2000 lichaamsprofielen gedefinieerd. En doordat onze fabriek vraag gestuurd werkt, kunnen we al deze 2000 bodytypen voorzien van unieke ondersteuning.’

Betaalbaar hergebruik

Elk matras in onze fabriek wordt dus volledig op maat gemaakt. Dat is waar we ons door onderscheiden en dat is – in tegenstelling tot onze circulaire techniek- ook iets wat we níet met concurrenten gaan delen.’ Omdat het voorkomt dat een profiel niet goed is ingemeten of omdat een klant toch voorkeur heeft voor een harder of zachter matras, komen er al circulaire matrassen retour. ‘Dit zijn er op dit moment zo’n 35 per week. Dat aantal is nog te klein om op grote schaal te verwerken. Daardoor moesten we ook op zoek naar een oplossing zodat het hergebruik betaalbaar blijft. Daarom werken we op dit moment samen met de reclassering die ons nu tijdelijk mankracht levert. En helpt de provincie Overijssel door middel van subsidie om de kringloop gesloten te houden.’

Opschalen door concurrentie te betrekken

Omdat Auping in zijn eentje de wereld van de matrassen niet kan veranderen, probeert het Deventer bedrijf de hele branche mee te nemen. Inclusief concurrenten. ‘We hebben onze Europese concurrenten actief benaderd om ook gebruik te maken van onze techniek. ‘Vijf bedrijven hebben daar al gehoor aan gegeven. Zij gebruiken nu al de door ons ontwikkelde herbruikbare materialen of laten hun circulaire matrassen door ons produceren. Alleen door volume te maken wordt de recycling rendabel en kunnen de kostprijzen omlaag zodat deze techniek in de breedte van de markt toegepast kan worden. Dan kunnen we écht impact maken. En dat lukt ons niet alleen, daar heb je de hele branche bij nodig. Wij zijn de pionier, maar we geloven dat uiteindelijk de hele branche ons hierin volgt.’

Tachtig procent circulair

‘Auping zelf verkoopt op dit moment zo’n 100.000 matrassen op jaarbasis. Twintig procent daarvan is circulair. ‘Vanaf volgende maand is dit ongeveer tachtig procent’, vertelt de manager Research Innovatie en Product Development. ‘In april 2022 halen we namelijk onze twee bestverkopende ‘gewone’ matrassen uit het assortiment en vervangen deze voor twee circulaire modellen. Dat is hartstikke spannend, maar heel Auping gaat ervoor. Iedereen binnen ons bedrijf, inclusief aandeelhouders en salesteam, is er volledig van overtuigd dat dít de weg is die we in moeten slaan.’