Sociaal en duurzaam ondernemen, het is bij Schotpoort Connect en SBPost, beide onderdeel van Schotpoort Transport Groep, al sinds de oprichting in 1911 in de bedrijfsvoering verweven. Het verduurzamen van het wagenpark is dan ook één van de belangrijkste maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen. 

Het familiebedrijf telt ruim 70 chauffeurs, 200 koeriers en 150 eigen postbezorgers. Het verduurzamen van het wagenpark en andere duurzame maatregelen leveren met die aantallen meteen mooie winst op.  

Positieve bijdrage

Project Engineer Floor van den Berg: 'We willen op maatschappelijk en op ecologisch vlak een positieve bijdrage leveren. Ook opdrachtgevers zoeken een duurzame en verantwoorde invulling van hun logistiek, dus dat biedt kansen voor Schotpoort Connect en SBPost. Dat vullen we bijvoorbeeld in door kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten. Maar ook het terugbrengen van onze CO2-uitstoot is erg belangrijk. Én we hebben veel oog voor de veiligheid van onze transporten, zeker nu we bijvoorbeeld coronavaccins vervoeren', vertelt Van den Berg. 'Voor het uitvoeren en bewaken van het kwaliteits- en duurzaamheidsbeleid hebben een kwaliteitsmanager aangesteld. Die zorgt ook voor bewustwording en draagvlak binnen onze organisaties. Uiteindelijk zijn zo alle medewerkers betrokken.'

Duurzamer wagenpark voor CO2-reductie

Het verduurzamen van het wagenpark is één van de belangrijkste maatregelen die Schotpoort Connect en SBPost hebben genomen om CO2-uitstoot te verminderen. 'Zo’n 43% van de bestelauto’s van Schotpoort Connect rijdt op een alternatieve brandstof, zoals CNG, of wordt elektrisch aangedreven. En voor SBPost geldt dat tweederde van de bezorging duurzaam wordt uitgevoerd', legt Van den Berg uit. Naast de fiets, wordt ook veel gebruik gemaakt elektrische scooters. 'Als voertuigen vervangen moeten worden, kiezen we bij SBPost uitsluitend voor zero-emission. Bij Schotport Connect kijken we naar de meest duurzame keuze per voertuigklasse.' Toch levert dat nu soms nog de nodige struikelblokken op. 'Voor voertuigen die zwaarder zijn dan 7,5 ton, blijft alternatieve brandstof of elektrificatie nog een uitdaging. We zoeken dan, waar mogelijk, naar samenwerkingen in de keten en starten pilots op met klanten. Voor Schotpoort Connect zien we een belangrijke rol voor waterstof-elektrisch voor het grote materiaal én voor het optimaliseren van de planning.'

Komende jaren verder verduurzamen

Voor de komende jaren zetten beide organisaties in op verder verduurzamen. 'We zijn al mooi op weg, met een duurzamer wagenpark. Ook aan onze gebouwen wordt het nodige gedaan. Zo besparen we 80 ton CO2 met het installeren van 484 zonnepanelen op het dak van ons filiaal in Eerbeek. Daarmee wordt genoeg energie opgewekt voor het pand. We zoeken nog naar mogelijkheden om het energieoverschot in te zetten voor ‘smart charging’ van het wagenpark en opslag in bijvoorbeeld waterstof.' Ook blijven Schotpoort Connect en SBPost inzetten op verduurzaming van het wagenpark. 'In het bijzonder wordt gezocht naar oplossingen voor zwaar vrachtvervoer, met behulp van demonstratieprojecten en pilots voor waterstof-elektrische en batterij-elektrische voertuigen. We verwachten via Bigmile / Lean&Green de volumeplanning te kunnen optimaliseren en er wordt gekeken naar klant-specifieke CO2-calculatie en -compensatiemogelijkheden via bijvoorbeeld een bedrijfsbos of CNG-certificaten.'

Bijdragen aan initiatieven Cleantech Regio

'We zijn ook bezig met het behalen van trede 5 op de CO2-prestatieladder en de uitrol naar nieuwe vestigingen. Hiervoor wordt ingezet op participatie in de keten en keten-brede initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn het Bigmile/fastlane-traject via Lean&Green. Ook willen we in 2021 meer inzetten op initiatieven via de Cleantech Regio, zoals de waterstofcoallitie, ITS/Talking Traffic, Zero-Emissie stadslogistiek en zorglogistiek”, stelt Van den Berg. Zie ook Slimschoonreizen.