Industriële onderdelen een tweede leven geven, dat is wat SecondTech doet. Het bedrijf ontwikkelt nu ook een E-teststraat die door meerdere partijen gebruikt kan worden en educatieve kansen biedt. Eigenaar Manfred Kugel: ‘We willen graag waarde toevoegen. Aan producten en aan mensen.’

Het circulaire bedrijf SecondTech geeft industriële onderdelen die nog niet aan het einde van hun levensduur zijn een tweede leven. Het gaat om onderdelen zoals pompen en elektromotoren die vaak een lange levensduur hebben. ‘Soms zijn die onderdelen al gebruikt, soms zijn ze ook gloednieuw,’ aldus Kugel. SecondTech voorziet in twee diensten. ‘Ondernemers kunnen onderdelen bij ons bestellen, maar ook hun magazijn door ons laten opschonen. Diegene die inbrengt draagt bij aan een circulaire economie, schoont zijn onderneming op én verdient geld. De inkopende partij bespaart geld door een -goedkoper- product te kopen en draagt bij aan de vermindering van CO2-uitstoot omdat een onderdeel niet nieuw gemaakt hoeft te worden. Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar en vragen daarvoor commissie.’

Wereldwijd

‘Bart Steens en ik zijn in het voorjaar van 2018 gestart met SecondTech en dachten zaken te kunnen doen in Nederland, België en Duitsland’, aldus Kugel die samen met Jacob Brobbel en Trix Schipper-Hop ook kwartiermaker is voor Zwitsal hotspot. ‘Onze eerste order kwam uit Spanje, de tweede uit Italië en inmiddels doen we ook zaken in Nederland. Het blijkt dat technische taal universeel is en zo werd niet Europa maar de hele wereld onze markt.’ Corona legt het bedrijf ook geen windeieren. ‘In 2018 zijn we voorzichtig begonnen, vorig jaar hadden we 400.000 bezoekers op onze site, en nu zitten we al op 1,7 miljoen. Dat komt mede door de coronacrisis, er is blijkbaar tijd en behoefte aan hergebruik van industriële onderdelen.’ SecondTech heeft nog geen CO2 certificering. ‘Het is wel iets waar we naar kijken.’

Waarde toevoegen

Alle onderdelen die bij SecondTech binnenkomen worden getest voordat ze aan een nieuw leven beginnen. ‘We onderzoeken of een onderdeel nog fit genoeg is om opnieuw ingezet te worden. Als dat niet zo is, kijken we of het zich loont om het onderdeel schoon te maken of te repareren. We geven een garantie af op de werking en voegen zo weer waarde toe aan een product. Maar het moet natuurlijk wel rendabel zijn. Het is bijzonder om te zien hoe sommige onderdelen soms hun weg vinden. Zo boden we online een geleidbaarheidsmeter aan. Totaal vintage en met een waarde van slechts een paar tientjes. Er kwam een belletje van een groot staalbedrijf die met spoed een koerier wilde sturen voor dit specifieke onderdeel. Het bleek dat een gedeelte van de fabriek al een tijdje niet kon draaien omdat dit onderdeel niet meer leverbaar was. Geweldig toch?’

Educatieve teststraat

In samenwerking met RCT Gelderland en Cleantech Regio bouwt SecondTech op dit moment een veilige geautomatiseerde industriële motortester. ‘Cleantech Regio draagt hier financieel aan bij een bekostigt de helft van de teststraat’, vertelt Kugel. ‘Dat is ontzettend fijn.’ Het is de bedoeling dat de verrijdbare E-teststraat aan het einde van de zomer operationeel is en ook educatief wordt ingezet. ‘Ons bedrijf zit in hetzelfde pand als NewTechPark Apeldoorn. Hier werken verschillende partijen samen met onderwijsinstellingen en overheid om kinderen, jongeren en volwassenen in contact te brengen met techniek. Hier loopt mijn werk als kwartiermaker ook weer naadloos over in wat ik doe voor SecondTech. Verbinden. En de E-teststaat wordt straks ook gebruikt door andere partijen hier op het Zwitsal terrein zoals Foenix, Weee Nederland, Refurn BV en Saxion waarmee we het E-novation Hub realiseren. In de hub hebben we onszelf tot doel gesteld minimaal 10% van het ingezamelde elektronische en elektrische ‘afval’ (e-waste) hoogwaardiger en meer circulair te verwaarden. Dat is ambitieus. De teststraat gaat ons daarbij helpen en levert ons veel data op over de producten die we binnenkrijgen. Misschien blijkt dat een type elektromotor van voor 2013 niet herbruikbaar is. Dan weten we dat we daar onze pijlen niet op hoeven te richten.’

Tweede kans 

Kugel: ‘Op zich is het bouwen van zo’n teststraat niet zo ingewikkeld, maar de moeilijkheid is de veiligheid. We willen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de teststraat veilig kunnen gebruiken, zonder dat ik of iemand anders ernaast hoeft te staan. Op het Zwitsal terrein werken al zorgcliënten of mensen die re-integreren en dat wil ik ook voor SecondTech. Omdat ik daar een gevoel bij heb en omdat het mooi is om te zien hoe mensen zich ontwikkelen tot volwaardig werknemer. We werken al met een man uit Iran en hopelijk komen daar straks een aantal mensen bij. Zo geven we niet alleen producten een tweede kans maar ook mensen. Voor mij is de teststraat nu al een succes. Want dit is een experiment en dat kán niet mislukken.’