Plastic afval uit de IJssel dat wordt hergebruikt voor nieuwe kleding. Ondernemer Hanneke Siebelink uit Zutphen bedacht het. Als het aan Hanneke ligt, hangt in maart 2021 de eerste collectie van River Fashion in de winkel. ‘Economie en ecologie gaan prima hand in hand.’

Dat dit inderdaad zo is weet Hanneke al jaren. 23 jaar geleden opende ze de deuren van modewinkel Miramé in Zutphen waar ze uitsluitend duurzame kleding verkoopt. Deze kleding wordt onder meer gemaakt van travelstof, 100 procent gerecycled polyester, en duurzame hennep. Naarmate haar klanten enthousiaster werden, ging Hanneke zich meer verdiepen in de circulaire economie. ‘Mijn winkel is al heel duurzaam, maar ik wil hierin wel een stap verder gaan. Ik ontdekte er met de great bubble barrier op een redelijk eenvoudige manier het plastic uit de rivier gehaald kan worden. Ik dacht: ‘Hoe geweldig zou het zijn als we van dat plastic nieuwe kleding kunnen maken?’

Steun Cleantech Regio en Cleantech Center

Op dit idee werd met enthousiasme gereageerd, maar Hanneke had geen idee of het ook haalbaar en betaalbaar was. ‘Dankzij Cleantech Regio heb ik een haalbaarheidsonderzoek kunnen laten uitvoeren. Cleantech Center begeleidt me daarbij. Zij hebben me in contact gebracht met Saxion in Enschede, die het haalbaarheidsonderzoek heeft uitgevoerd.’ Mede daarvoor heeft Cleantech Center op 6 februari de Pro-Motor Award 2020 gewonnen, een jaarlijkse prijs voor een ambitieus idee, waarbij ook Hanneke het podium beklom.

Van idee naar praktijk

Hoewel het niet zo eenvoudig is als ze dacht, wijst onderzoek uit dat het inderdaad mogelijk is om van plastic afval uit de rivier een nieuwe stof maken. ‘Maar het is complex, vooral omdat het compleet nieuw is wat we doen. Van het plastic uit de rivier wordt in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en een Universiteit in Oostenrijk een vezel gemaakt. Deze vezel wordt in een spinnerij in België tot een draad gemaakt. Deze draad gaat naar een weverij in Enschede waar het met de inslag van hennep tot een stof wordt verweven.’ Het eindresultaat van het onderzoek haalt Hanneke uit haar bureaula. ‘Een lapje stof gemaakt van hennep, lyocell tencel én 100% gerecyclede polyestervezel waarin plastic van de IJssel zit. Dit is het meest duurzame en circulaire textiel wereldwijd.’

Haalbaar

Om de stof en de kleding nu ook daadwerkelijk te gaan produceren, is geld nodig.
‘Zo’n 50.000 euro’, aldus Hanneke. ‘Ik stop er uren in, dik 1500 op dit moment, en ik verwacht dat er een organisatie is die het startkapitaal wil financieren. Cleantech Regio helpt nu bij het zoeken naar die financiering en dat vind ik geweldig. De regio is echt gedreven om dit te realiseren en dat geeft mij het gevoel dat ik niet tegen een muur oploop, maar dat dit werkelijkheid wordt. Niet voor mijzelf, maar omdat dit dé toekomst is. De kledingbranche is een van de meest vervuilende branches. Door dit nieuwe product buigen we deze vieze vervuilende industrie om naar iets positiefs en zetten we de knop om naar circulair. Nederland is een kenniseconomie en deze kennis zet onze regio en de provincies op de kaart. Prachtige marketing als je het mij vraagt.’

Schaalbaar

De eerste collectie komt in Miramé te hangen. ‘Dit wordt een kleine proefcollectie. Als die slaagt, en ik weet als ervaren ondernemer zeker dat dit zo is maar het is goed om het bevestigd te zien, dan kunnen we opschalen. Mijn doel is om een modieuze kleding lijn van River Fashion structureel, dus twee collecties per jaar, te verkopen. Niet alleen in mijn eigen winkel, maar in elke Hanzestad aan de IJssel. Er is al volop interesse.’ Siebelink ziet ook voldoende mogelijkheden voor opschaling. ‘We hebben meer rivieren in Nederland. Dit kun je natuurlijk overal doen. En ik ben de beroerdste niet om dit uit te dragen in België. Bovendien kun je de stof ook voor andere toepassingen gebruiken. Bijvoorbeeld in de meubelindustrie.’

MVO Toekomst

De Zutphense ondernemer heeft het al helemaal uitgedacht en wil het duurzame aspect doortrekken over de hele linie. ‘In het productieproces kunnen we bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven. Klanten kunnen hun River Fashion die ze niet meer dragen bij de betreffende winkels retourneren. Als het niet meer zo mooi is, kunnen de bruikbare draden ook weer gerecycled worden. En als het er nog goed uitziet, komt het in een speciale webshop. Zo wordt duurzame circulaire kleding voor iedereen betaalbaar.’

Tastbare circulaire economie

Aan enthousiasme geen gebrek bij Siebelink. ‘Ik weet zeker dat dit een succes gaat worden. Omdat ik al meer dan twintig jaar duurzame kleding verkoop, weet ik dat mensen best iets willen uitgeven aan circulariteit, maar ze willen er ook een verhaal bij. En mode uit hún IJssel, dán heb je toch een verhaal? Ik wil met River Fashion circulaire economie dichter bij de consument brengen en laten zien hoe tastbaar én leuk circulaire economie is.’