Publicaties:

Lees hier het hele rapport: Mobiliteit en de coronacrisis: effecten van de coronacrisis op mobiliteitsgedrag en mobiliteitsbeleving'

Coronacrisis verandert werksituatie en mobiliteit mogelijk blijvend’

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders verwacht dat hun reisgedrag en hun werksituatie mogelijk blijvend verandert door de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Ook denkt een op de vijf Nederlanders vaker te gaan lopen of de fiets te pakken. Voor ongeveer de helft van de werkende Nederlanders heeft de coronacrisis nu al impact op de werksituatie. Deze groep is minder (16%), juist meer (8%), of op andere tijden gaan werken (24%) of is zelfs tijdelijk gestopt met werken (10%).

Vaker thuiswerken

Een groot deel (44%) is (meer) thuis gaan werken en dat bevalt best goed. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken.
Op afstand vergaderen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ongeveer 30% zit vaker dan voorheen achter het beeldscherm met collega’s te overleggen. Meer dan een derde wil dat ook na de crisis vaker op deze manier blijven doen.

Minder de deur uit

Door de contactbeperkingen is het gemiddeld aantal verplaatsingen flink afgenomen, van 8 naar 3,6 verplaatsingen in drie dagen. De gemiddelde afstand die mensen afleggen kelderde mee, van gemiddeld 94 naar 30 km in drie dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand is afgenomen van 12 naar 8 km per verplaatsing. Als mensen de deur nog uitgaan, is dat vaak voor een ommetje.

Blokje om

Voor de coronacrisis was de hond uitlaten de belangrijkste reden voor een zogeheten rondeverplaatsing, nu is dat een blokje om, meestal te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 km, tegen 1,2 km voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 km langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 km gemiddeld.

Gedrag blijvend verandert

Als mensen toch op pad moeten, dan mijden ze het OV. 88% geeft momenteel de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Ook hier verwacht een deel van de mensen dat hun gedrag blijvend verandert. Zo denkt 20% vaker met fiets of lopend te gaan na de coronacrisis. Een ongeveer even grote groep gaat straks minder vliegen dan voorheen, zegt ze nu. 

Mobiliteitspanel

Het onderzoek is uitgevoerd met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Het MPN bestaat uit een representatieve groep Nederlanders die gedurende een reeks van jaren over hun reisgedrag worden bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag in de huidige periode te vergelijken met het reisgedrag van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een coronacrisis. De respons bedroeg 2296 ingevulde dagboekjes en 2494 ingevulde vragenlijsten, een netto respons van respectievelijk 82% en 89%.