In het oosten van Nederland rijden zo’n 240 duizend ‘voertuigen met bromfietskenteken’. Daar zijn heel wat scooters bij: die zijn hip. Het scootergebruik stijgt. Niet voor niets: je rijdt er makkelijk mee door de stad, kunt files omzeilen in de regio, parkeren is geen punt en een scooter is veel goedkoper dan een (tweede) auto.
Dat je met fiscaal voordeel ook prima elektrisch kunt scooteren, is minder bekend. In dat gat springen startende ondernemers Björn van de Graaf en Michael Taal. “Elektrisch scooteren is duurzaam en fun”, promoot Van de Graaf hun scooter: de Etalian. Een laadpaal heb je niet nodig, zoals bij een elektrische auto. De scooterbatterij laad je via het stopcontact op.

Verbinding in de regio

Van de Graaf en Taal – die ook nog Saxion-student Ondernemerschap & Retailmanagement is - importeren de honderd procent elektrische scooters uit China. Die verkopen zij onder het eigen merk Etalian in de Benelux.
“We onderzoeken of we bepaalde assemblageonderdelen in de eigen regio kunnen laten aanbrengen door medewerkers van bijvoorbeeld Sallcon”, vertelt Taal. De ondernemers werken graag samen met partners in de regio, bijvoorbeeld ook met H4 Mobility in Deventer, specialist in duurzame mobiliteit.

Blij met hulp Cleantech Regio

Als startup was Etalian blij met de steun van projectmanager Menno van Luijn van de Cleantech Regio. Hij bracht Etalian in contact met mogelijke samenwerkingspartners en dacht mee over de productontwikkeling.
Etalian haakte verder aan bij Slim Reizen Cleantech Regio. De elektrische scooter kan namelijk een prima oplossing zijn voor duurzaam woon-werkverkeer. Ook is Etalian partner van Stichting Oost-Nederland Elektrisch. “Op 20 januari 2018 organiseren wij een elektrisch rijden-evenement in Zutphen. Daar kun je ook een proefrit maken op onze scooters.” www.etalian.nl