Initiatiefnemer | Dutch Electric Aviation Center Teuge (DEAC) |
---|---|
Gestart op | 2020-10-16 |
Aanspreekpunt Cleantech Regio | |
1032 | |
Type | Kennisinstelling |
Het onderzoek is erop gericht om te bepalen of de directe verbranding van waterstof in vliegtuigmotoren, zoals gebruikt in de kleine luchtvaart, een technischehaalbare optie is. Daarvoor worden bestaande motoren gereviseerd en omgebouwd zodanig dat ze geschikt worden voor directe verbranding van waterstof. Dan kan de technische haalbaarheid worden bepaald. Dit onderzoek bestaat zowel uit een theoretisch deel als een experimenteel deel, bestaande uit grondproeven met echte vliegtuigmotoren. Indien deze proef succesvol is, zal er een voorstel worden ontwikkeld om een van de motoren van de Cessna Skymaster, in gebruik bij DEAC, te modificeren.
Partij die de werkzaamheden gaat uitvoeren zijn TU Delft (Faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek) en het Deltion College Zwolle. In deze samenwerking wordt de theoretische en praktische kennis gecombineerd.